آشنایی با اجزای مهم یک پروژه ی اندرویدی در اندروید استودیو
جمعه, ۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸ ب.ظ
به نام خدا
در پست های قبلی ، یک آشنایی نسبی با محیط اندروید استودیو پیدا کردیم . در این پست قرار هست که با اجزای مهم یک پروژه ی اندرویدی که در پست های قبلی ساختیم آشنا شویم . پس با ما همراه باشید.
خب بعد از ساخت یک پروزه و قرار دادن Android به عنوان سر برگ پروژه ، شما باید دو پکیج به نام های app و Gradle Scripts داشته باشید که هر کدام از آنها نیز زیر مجموعه هایی دارد .
خب قرار هست که با زیر مجموعه های پکیج app آشنا شویم . البته منظور از آشنایی ، آشنایی سطحی و اولیه هست و برای آشنایی بیشتر ، شما باید با آنها کار کنید.
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید این پکیج app خود نیز ۳ پکیج مهم دیگر را در بر دارد. به نام های manifest , java , res که هر کدام نیز زیر مجموعه و فایل و فولدر هایی دارند .
در پکیج manifest یک فایل وجود دارد به نام AndroidManifest.xml که فایل منیفست پروژه ی ما هست.
در پکیج java ، معمولا ۳ پکیج وجود دارد که نام پکیج هستش که شما در ساخت پروژه به آن معرفی کردید. دو تا از آنها test هست که برای کار ما اهمیتی ندارند . شاید بعدها مورد نیاز قرار گرفت . و فقط همان پکیج نیم اولی که در آن اکتویتی اصلی ما یعنی MainActivity.java قرار دارد .
کلا کلاس ها ی جاوایی که ما از آنها در برنامه استفاده می کنیم در این پکیج نیم اصلی ما قرار می گیرند. ما می توانیم علاوه بر این پکیج نیم ، پکیچ های دیگه ای برای مرتب سازی برنامه بسازیم که در هنگامی که پروژه ی ما بزرگ می شود ، دسترسی سریعتر و راحتری به کلاس ها و .. داشته باشیم. در آینده به این موضوع خواهیم پرداخت.
خب پکیج دیگر ما که res نام دارد که مخفف کلمه ی Resource به معنی منابع هست. یعنی تمامی منابعی که در پروژه اعم از تصاویر ، صوت و .. مورد نیاز خواهد بود در این پکیج قرار می گیرد.
که خود به بخش هایی تقسیم شده است . مثلا یکی از فولدر ها drawabale هست که تصاویر در آن قرار می گیرند . این تصاویر می توانند از راه های مختلفی ایجاد شوند یا اینکه خارج از محیط باشند و ما آنها را وارد کرده باشیم.
فولدر بعدی ، layout نام دارد که لایه هایی که ما از آنها به عنوان UI در برنامه استفاده میکنیم و در آنها طراحی و تمامی ظاهر برنامه شکل می گیرد ، قرار دارد. در پست های بعدی با این بخش بیشتر آشنا خواهیم شد .
بخش بعدی mipmap هست که باز تصاویری را در خود نگهداری میکند .
و بخش بعدی Values ، یکی از بخش های مهم هست که خود نیز به چند بخش تقسیم می شود. colors.xml , dimens.xml , strings.xml , styles.xml بخش های این پکیج هستند که هر کدام می تواند مقادیری را در خود نیگه دارد. با اهمیت این بخش ها در آینده آشنا خواهید شد .
به طور مثال colors.xml می تواند تمامی رنگ های مورد نیاز در پروژه را با استفاده از کد های ساده ی xml در خود نیگه دارد و بعد ها به سادگی خواهیم توانست که از آن رنگ در هر کجای از برنامه استفاده کنیم.
فایل dimens.xml نیز تمامی اندازه ها و سایز های مورد نیاز را در خود نیگه دارد . مثلا اندازه ی فونت یک TextView و ..
فایل strings.xml ، همانطور که از نامش پیداست ، می تواند تمامی مقادیری که به صورت نوشته هستند در خود نیگه دارد و از هارد کد کردن ما اصطلاحا جلوگیری کند. مثلا قرار هست که ما از یک نوشته در چند جا از برنامه استفاده کنیم ، پس فقط یک بار این نوشته را در این فایل قرار بدهیم و هر جا که مورد نیاز بود، آدرس آن را در اختیار برنامه بذاریم .
خب ما علاوه بر کلاس یا اکتویتی که خود استودیو به صورت پیش فرض در اختیار ما قرار می دهد ، ما نیز خواهیم توانست کلاس یا فایل و یا لی اوت خود را بسازیم .
برای انکه یک اکتیویتی بسازیم ، کافیست که روی پکیج java راست کلیک کنید و از New ، عمل مورد نیاز را انجام دهید . به طور مثال اینجا قرار هست اکتویتی ایجاد کنیم . که با زدن گزینه ی مورد نظر و پشت سر گذاشتن یه مرحله ی آسان نام گذاری که عملی تکراری هست ، خواهیم توانست که علاوه بر اکتویتی پیش فرضی که داریم یک اکتیویتی دیگر را بسازیم.
و اینگونه خواهیم توانست کلاس ، .. نیز بسازیم .
برای ساخت یک دایرکتوری جدید برای res نیز باید روی res کلیک راست کنید و گزینه ی مورد نظر را انتخاب کنید .
برای ساخت لایه ی جدید نیز می توانید با کلیک راست بر layout و انتخاب گزینه ی Android resours File لایه ی جدیدی را بسازید.
و با انتخاب نامی برای لایه ی جدید کار را ادامه دهید . دقت داشته باشید که نام لایه نباید با حروف بزرگ و یا فارسی نوشته شود . همچنین از خط تیره( - ) در این نامگذاری استفاده نکنید. پس برای جدا سازی از underLine ( _ ) ، استفاده کنید.
پکیج دیگری که بسیار مهم هست و یکی از بخش های اصلی پروژه ی اندرویدی هست Gradle Scripts هست که خود نیز دارای بخش هایی هست . که در پست بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.
نکته ی دیگری که در این پست و این مقطع حایز اهمیت باشد وجود ندارد. برای جزییات بیشتر و آشنایی بیشتر با ما همراه باشید . ما در هر پست با تمامی این بخش ها سر و کار داریم پس به خودی خود استفاده از این بخش ها آسان می شود.
- ۹۶/۰۶/۰۳
,مقاله خوبی در خصوص اندروید بود لذت بردیم
از این دست مقالات بیشتر بزارید