دانشکده ی فنی و مهندسی

زکات علم نشر آن است!

دانشکده ی فنی و مهندسی

زکات علم نشر آن است!




به نام خدا

در پست های قبلی ، یک آشنایی نسبی با محیط اندروید استودیو پیدا کردیم . در این پست قرار هست که با اجزای مهم یک پروژه ی اندرویدی که در پست های قبلی ساختیم آشنا شویم . پس با ما همراه باشید.

خب بعد از ساخت یک پروزه  و قرار دادن Android به عنوان سر برگ پروژه ، شما باید دو پکیج به نام های app و Gradle Scripts داشته باشید که هر کدام از آنها نیز زیر مجموعه هایی دارد .

 

 

خب قرار هست که با زیر مجموعه های پکیج app آشنا شویم . البته منظور از آشنایی ، آشنایی سطحی و اولیه هست و برای آشنایی بیشتر ، شما باید با آنها کار کنید.


 

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید این پکیج app خود نیز ۳ پکیج مهم دیگر را در بر دارد. به نام های manifest , java , res که هر کدام نیز زیر مجموعه و فایل و فولدر هایی دارند .

 

 

در پکیج manifest یک فایل وجود دارد به نام AndroidManifest.xml که فایل منیفست پروژه ی ما هست.

در پکیج java ، معمولا ۳ پکیج وجود دارد که نام پکیج هستش که شما در ساخت پروژه به آن معرفی کردید. دو تا از آنها test هست که برای کار ما اهمیتی ندارند . شاید بعدها مورد نیاز قرار گرفت . و فقط همان پکیج نیم اولی که در آن اکتویتی اصلی ما یعنی MainActivity.java قرار دارد . 

کلا کلاس ها ی جاوایی که ما از آنها در برنامه استفاده می کنیم در این پکیج نیم اصلی ما قرار می گیرند. ما می توانیم علاوه بر این پکیج نیم ، پکیچ های دیگه ای برای مرتب سازی برنامه بسازیم که در هنگامی که پروژه ی ما بزرگ می شود ، دسترسی سریعتر و راحتری به کلاس ها و .. داشته باشیم. در آینده به این موضوع خواهیم پرداخت.

خب پکیج دیگر ما که res نام دارد که مخفف کلمه ی Resource به معنی منابع هست. یعنی تمامی منابعی که در پروژه اعم از تصاویر ، صوت و .. مورد نیاز خواهد بود در این پکیج قرار می گیرد.

که خود به بخش هایی تقسیم شده است . مثلا یکی از فولدر ها drawabale هست که تصاویر در آن قرار می گیرند . این تصاویر می توانند از راه های مختلفی ایجاد شوند یا اینکه خارج از محیط باشند و ما آنها را وارد کرده باشیم.

فولدر بعدی ،  layout نام دارد که لایه هایی که ما از آنها به عنوان UI  در برنامه استفاده میکنیم و در آنها طراحی و تمامی ظاهر برنامه شکل می گیرد ، قرار دارد. در پست های بعدی با این بخش بیشتر آشنا خواهیم شد .

 

بخش بعدی mipmap هست که باز تصاویری را در خود نگهداری میکند .

و بخش بعدی Values ، یکی از بخش های مهم هست که خود نیز به چند بخش تقسیم می شود. colors.xml , dimens.xml , strings.xml , styles.xml بخش های این پکیج هستند که هر کدام می تواند مقادیری را در خود نیگه دارد. با اهمیت این بخش ها در آینده آشنا خواهید شد .

 

 

به طور مثال  colors.xml می تواند تمامی رنگ های مورد نیاز در پروژه را با استفاده از کد های ساده ی xml در خود نیگه دارد و بعد ها به سادگی خواهیم توانست که از آن رنگ در هر کجای از برنامه استفاده کنیم.

فایل dimens.xml  نیز تمامی اندازه ها و سایز های مورد نیاز را در خود نیگه دارد . مثلا اندازه ی فونت  یک TextView و ..

فایل strings.xml ، همانطور  که از نامش پیداست ، می تواند تمامی مقادیری که به صورت نوشته هستند در خود نیگه دارد و از هارد کد کردن ما اصطلاحا جلوگیری کند. مثلا قرار هست که ما از یک نوشته در چند جا از برنامه استفاده کنیم ، پس فقط یک بار این نوشته را در این فایل قرار بدهیم و هر جا که مورد نیاز بود، آدرس آن را در اختیار برنامه بذاریم .

 

خب ما  علاوه بر کلاس یا اکتویتی که خود استودیو به صورت پیش فرض در اختیار ما قرار می دهد ، ما نیز خواهیم توانست کلاس یا فایل و یا لی اوت خود را بسازیم .

 برای انکه یک اکتیویتی بسازیم ، کافیست که روی پکیج java راست کلیک کنید و از New ، عمل مورد نیاز را انجام دهید . به طور مثال اینجا قرار هست اکتویتی ایجاد کنیم . که با زدن گزینه ی مورد نظر و پشت سر گذاشتن یه مرحله ی آسان نام گذاری که عملی تکراری هست ، خواهیم توانست که علاوه بر اکتویتی پیش فرضی که داریم یک اکتیویتی دیگر را بسازیم.

و اینگونه خواهیم توانست  کلاس ، .. نیز بسازیم .

 

 

برای ساخت یک دایرکتوری جدید برای res  نیز باید روی res کلیک راست کنید و گزینه ی مورد نظر را انتخاب کنید .

 

 

برای ساخت لایه ی جدید نیز می توانید با کلیک راست بر layout و انتخاب گزینه ی Android resours File لایه ی جدیدی را بسازید. 

و با انتخاب نامی برای لایه ی جدید کار را ادامه دهید . دقت داشته باشید که نام لایه نباید با حروف بزرگ و یا فارسی نوشته شود . همچنین از خط تیره( - )  در این نامگذاری استفاده نکنید. پس برای جدا سازی از underLine ( _ ) ، استفاده کنید.

 

 

پکیج دیگری که بسیار مهم هست و یکی از بخش های اصلی پروژه ی اندرویدی هست  Gradle Scripts هست که خود نیز دارای بخش هایی هست . که در پست بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

نکته ی دیگری که در این پست و این مقطع حایز اهمیت باشد وجود ندارد. برای جزییات بیشتر و آشنایی بیشتر با ما همراه باشید . ما در هر پست با تمامی این بخش ها سر و کار داریم پس به خودی خود استفاده از این بخش ها آسان می شود.


 

  • سنا عبادی

نظرات  (۲)

,مقاله خوبی در خصوص اندروید بود لذت بردیم

از این دست مقالات بیشتر بزارید

  • نوین دولوپرز
  • بهترین روش برای یادگیری اندروید به همراه پروژه به نظرم میتونه سایت نوین دولوپرز باشه خودم همه چیز درباره اندروید استودیو از اونجا یاد گرفتم

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی